۱۳۹۰ آذر ۲۳, چهارشنبه

بلاتکلیفی یک زندانی سیاسی در بند ۲۰۹ زندان اوین

هادی اسدالله از زندانیان سیاسی سابق از ۱۴ ماه پیش تاکنون در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به صورت بلاتکلیف نگهداری می شود.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این زندانی ۵۳ ساله که سابقه حبس در دهه ۶۰ را نیز دارد پس از اعتراضات سال ۸۸ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده است.
زندانیان مرتبط با این سازمان سیاسی همواره تحت فشارهای روجی و جسمی شدیدی قرار داشته و با دیکته بازجویان وادار به پذیرش اتهاماتی بر علیه خود می شوند.
ماموران وزارت اطلاعات در روندی جدید زندانیان که مرتبط با این سازمان بازداشت می شوند را تحت تدابیر امنیتی به کشور عراق منتقل کرده و از آنها می خواهند در مقابل درب کمپ پناهندگان عضو این سازمان شعارهایی را در راستای منافع دستگاه امنیتی تکرار کنند.
زندانیان که با خواسته بازجویان پرونده خود مخالفت میکنند، ماه های مدیدی بلاتکلیف در بازداشتگاه ها و سلولهای انفرادی رها شده و سپس با احکام سنگینی از سوی دستگاه قضایی مواجه می شوند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
  • بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید او را در اسرع وقت در محضر دادرسی یا هر مقام دیگری که به موجب قانون مجاز به اعمال اختیارات قضائی باشد حاضر نمود و باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر