۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

۲۶ سال حبس و ۱۳۹۰ ضربه شلاق حکم ۵۷ معترض به وضعیت دریاچه‌ی ارومیه


در میان این ۱۱۲ نفر  که در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزایی تبریز محاکمه شده‌اند، پنج زن  و ۹  طفل کمتراز ۱۸ سال نیز به چشم می خورد که رسیدگی به اتهامات اطفال مذکور به دادگاه اطفال احاله شده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» همچنین ۵۵ نفر از افراد دستگیر شده ازاتهامات انتسابی تبرئه شده‌اند.
عده‌ای از این افراد  روز ۱۲ شهریور ماه سال جاری در تبریز و درجریان تجمع اعتراضی مردمی به رد طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ی ارومیه دستگیر شده بودند. عده ای نیز  پس از برگزاری مسابقات فوتبال بین تیم های تراکتورسازی و مس کرمان و استقلال دستگیر و پس از انتقال به اداره ی اطلاعات در معرض توهین و فشارهای روحی و جسمی قرار گرفته و سپس به صورت موقت آزاد شده بودند.
نقی محمودی  وکیل دادگستری در رابطه با صدور این حکم به «خانه حقوق بشر ایران» گفت: «استناد قاضی دادگاه به ماده ی ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی؛ بخش تعزیرات؛ استنادی حقوقی نبوده و انطباق عنصر مادی جرم موضوع این ماده با رفتار مشروع و انسانی معترضین بلا وجه و مخدوش است. چرا که معترضین به ندای وجدان بیدار خود که در بسیاری خفته است گوش فرار داده و با جدی دانستن این معضل و عدم توجه و احساس مسئولیت از جانب آن ها، قصد اخطار به مسئولین را داشته‌اند. بنابراین رفتار اعتراض آمیز معترضین که ممکن است در مواردی شکل قهر آمیز و خشم آلود نیز به خود گرفته باشد به هیچ وجه من الوجوه در ردیف عنصر مادی اخلال در نظم عمومی موضوع ماده ی مذکور نیست.»
محمودی در ادامه گفت: «موضوع خشکاندن عمدی دریاچه ی ارومیه از سوی دولت که چند سالی است مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته همواره مورد انکار و فرافکنی مقامات مسئول جمهوری اسلامی بوده است. به طوری که مسئولین امر به جای توجه اصولی به این فاجعه ی عمیق زیست محیطی و جلوگیری از گسترش دامنه ی آثار ویرانگر تبدیل دریاچه مذکور به کویر نمک معترضین به آن را مورد سرکوب و آزار قرار داده است. به طوری که در دو سال اخیر صدها تن در شهر های مختلف آذر بایجان ، خاصه تبریز و ارومیه دستگیر و احکام سنگینی حداقل در خصوص ده‌ها تن صادر شده است که وکالت عده ای از آن ها را بر عهده گرفته بودم. در حالی که به اظهار کارشناسان محیط زیست تنها راهکار منطقی برای رفع این معضل ، باز کردن آب سد های احداثی در مسیر رودخانه و سرازیر شدن آب دخیره شده ی پشت سدها به دریاچه است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر