۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

بازداشت یکی از دراویش گنابادی در تهران


 "نصرالله لاله" مدیر انتشارات حقیقت و یکی از دراویش گنابادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور، نصرالله لاله مدیر انتشارات حقیقت و یکی از دراویش گنابادی ظهر سه شنبه ۲۹ آذر ماه توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قانونی و قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
گفتنی است نیروهای امنیتی و لباس شخصی با مراجعه به منزل شخصی و محل کار ایشان علاوه بر تفتیش و بازرسی غیرقانونی، وسایل شخصی ایشان را نیز ضبط کرده‌اند.

‫این درویش گنابادی و مدیر انتشارات حقیقت ٬‬ از مدتی پیش در ادامه فشار بر دراویش  گنابادی از سوی نیروهای امنیتی به اداره اطلاعات احضار تلفنی شده بود.

یادآور می‌شود بازداشت و آزار و اذیت دراویش گنابادی از اواخر تابستان سال جاری با موجی از بازداشتهای گسترده و ضرب و شتم دراویش در شهرستان کوار و شهرهای تهران و شیراز آغاز شد٬ که در ادامه این فشارها و بازداشتها یکی از دراویش گنابادی به شهادت رسید و ده‌ها تن از ایشان بازداشت شدند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیهر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر