۱۳۹۰ دی ۱, پنجشنبه

بازداشت یک فعال دانشجویی در تهران و محکومیت یک فعال مدنی در رشت


 محمدحسین محبوبیان، فعال دانشجویی ساکن تهران بازداشت و یک دانشجو و فعال مدنی ساکن رشت نیز، با حکم دادگاه انقلاب گیلان، به حبس، جریمه و شلاق محکوم شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمدحسین محبوبیان، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران، روز شنبه هفته جاری، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
بر اساس گزارش ها، محبوبیان، که فعال دانشجویی و از مسئولین نشریه دانشجویی «تلنگر» می باشد، پیش از آن توسط حراست دانشگاه آزاد واحد تهران احضار و مورد پرس و جو قرار گرفته بود، تا اینکه بعد از ظهر روز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۰، هنگام خروج از دانشگاه، توسط سرنشینان یک خودروی مجهز به بیسیم، متوقف و بعد از لحظاتی گفتگو، بازداشت شده است.
هنگام دستگیری و توصل به زور برای انتقال محبوبیان، دو تن از ماموران لباس شخصی موتور سوار، مانع از حضور و تجمع دانشجویانی شدند که شاهد بازداشت این فعال دانشجویی بودند.
هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و سرنوشت این فعال دانشجویی خبری منتشر نشده و مراجعات خانواده وی به دادگاه انقلاب، نتیجه ای در بر نداشته است.
گفتنی است، طی هفته های اخیر و در آستانه روز دانشجو، گروهی از فعالان دانشجویی و دانشجویان دانشگاههای مختلف ایران مورد تهدید، احضار و بازداشت قرار گرفته و برای گروهی از آنان نیز، احکام انضباطی و قضایی صادر شده بود.
همچنین کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی گزارش داده است که مازیار گودرزوند، دانشجو فعال مدنی ساکن رشت، که آذر ماه سال گذشته با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی اش دستگیر شده بود، از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب رشت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با دول متخاصم ( آمریکا و اسرائیل) به سه سال حبس تعلیقی و پرداخت بیست میلیون ریال جریمه ی نقدی ، ضبط کامپیوتر و وسایل شخصی به نفع دولت محکوم گردید.
بر اساس این گزارش، گودرزوند که قبل از دستگیری در رشته زبان انگلیسی در حال تحصیل بود، پس از آزادی از دانشگاه اخراج شده و هم اکنون با محرومیت دائمی از تحصیل مواجه شده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر