۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند ۲۰۹، مصداق شکنجه است


بنا به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از کمیته گزارشگران حقوق بشر-کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که هم‌اکنون وارد نهمین ماه بازداشت خود شده است، بدون هیچ‌گونه دلیل مشخصی هم‌چنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.
گودرزی که بیش از ۵۰ روز در سلول انفرادی به سر برده است، مدتهاست که علی‌رغم پایان یافتن بازجویی‌هایش، در سلولهای ۲ یا ۳ نفره در بند ۲۰۹ به سر می‌برد.
بند ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است، دارای سلول‌های کوچک تک‌نفره و یا دو نفره است. زندانیان عموما در دوران بازجویی، در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و پس از آن می‌بایست به بند عمومی انتقال پیدا کنند.
وجود قوانین سخت‌گیرانه و حاکم بودن فضای امنیتی در بند ۲۰۹ ، از جمله مسائلی است که زندانیان را در طولانی مدت دچار مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌کند. داشتن چشم‌بند، رعایت قانونِ سکوت، محدود بودن استفاده از سرویس بهداشتی، نداشتن حق تماس و ملاقات هفتگی با خانواده، عدم دسترسی به کتاب و روزنامه و نداشتن هواخوری مستمر از جمله مواردی است که بیشترین فشار را بر زندانیان وارد می‌کند.
زندانیان بند ۲۰۹، تمام اوقات روزانه خود را در یک سلول کوچک، که گاهی راه رفتن نیز در آن سخت است، می‌گذرانند.
کوهیار گودرزی که بیش از ۸ ماه است در چنین شرایطی به سر می‌برد، بارها تقاضای انتقال خود به بند عمومی را به مسئولان زندان داده است، با این‌حال تاکنون هیچ توجهی به این درخواست قانونی او نشده است.
گودرزی که یک ماه پیش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته و به ۵ سال حبس و تبعید به زندان شهرستان زابل محکوم شده است، در طی ۹ ماه گذشته ملاقاتی با اعضای خانواده‌ی خود نداشته است.
پروین مخترع مادر وی نیز، یک روز پس از بازداشت او در شهر کرمان دستگیر شد و در روز ۲۸ اسفندماه با صدور حکم جریمه نقدی از سوی دادگاه، از زندان آزاد شد. وی هنوز موفق به ملاقات با فرزند خود نشده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، ادامه نگهداری کوهیار گودرزی در بند ۲۰۹ را مصداق بارز شکنجه روحی و روانی او می‌داند. بدیهی است که با توجه به دادگاهی شدن و اتمام بازجویی‌ها، هیچ‌گونه توجیهی جهت ادامه بازداشت وی در بند وزارت اطلاعات وجود ندارد. این کمیته همچنین ضمن غیرقانونی دانستن بازداشت وی، خواهان توجه فوری نهادها و مدافعان حقوق بشر نسبت به شرایط نگران‌کننده نگهداری گودرزی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر