۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

مذاکره با جمهوری اسلامی آری یا نه ؟


می گویند: ” احتیاط شرط عقل است . ” ولی بی احتیاط بودن ، نمی تواند بیانگر بی عقلی فرد یا گروهی باشد . می دانیم که در ارتباط با فعالیت های هسته ای حکومت اسلامی ، چند سال مداوم میان آنها و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ مذاکرات متعددی شکل گرفته بود ؛ وهمه آن جلسات هیچ نتیجه مثبتی را عاید طرفین ننمود . تنها کشوری که نتیجه نسبتأ مثبتی از آن نشست ها بدست آورده ؛ ایران آخوند زده بود ، که توانست از طریق وقت کشی ها و دست به سر کردنهای مخالفان اتمی شدنش ، زمان کافی برای ادامه دادن منویات هسته ای خودش داشته باشد !
این بدان معناست ، که سران حکومت اسلامی با این شگرد توانستند ؛ مدتی طولانی تر مخالفان اتمی شدنشان را سر کار بگذارند و در فاصله میان نشستها ، به فعالیت های بیشتری نائل بشود . گروه مورد نظر هم کاملأ به این موضوع وقوف کامل داشت ؛ اما کاری نمی توانست بکند !
از آنجائی که جمهوری اسلامی ، نه تنها عملیات مربوطه را متوقف ننموده ، و حتی بر آن نیز افزوده است ؛ ظاهرأ کاسه صبر کشورهای مخالف با این فعالیتها ، لبریز شده و سر رفته است . آنها در صددند که یک راه حل منطقی برای این مشکل بیابند . اما حکومت اسلامی تا این اواخر بر ایده و هدفش پای فشرده بود ، و از اجابت خواسته های بین المللی امتناع می کرد .
تا اینکه در ماه اکتبر سال پیش ، خانم کاترین اشتون مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، برای مقامات جمهوری اسلامی نامه ای را ارسال کرد ؛ و باری دیگر مراتب نگرانی گروه پنج به علاوه یک ، در رابطه با سرپیچی های جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات را به آنها یادآور شد .
حکومت اسلامی ماهها از دادن پاسخ به نامه خانم اشتون خودداری کرد . بعد از تحریمهای متعدد و ماندن دست و پای آخوندها در پوست گردو ، چندی پیش سعید جلیلی سرپرست تیم مذاکره کننده با پنج به علاوه یک ، در جواب نامه خانم اشتون ، با ارسال نامه ای به او برای ادامه مذاکرات مورد نظر ، اعلام آمادگی کشورش جهت ادامه مذاکرات را مطرح ساخت .
آمریکا و اتحادیه اروپا ، با حضور ذهنی که از سوابق مذاکرات قبلی ، و جدی گرفته نشدن این نشستها توسط مسؤلان این رژیم ، در حافظه سیاسی شان دارند ؛ با آنکه خوش بینی احتیاط آمیزی نسبت به پیشنهاد حکومت اسلامی برای ادامه مذاکرات دارند ؛ ولی هنوز در این رابطه تصمیم نهائی را اتخاذ ننموده اند ؛ و جانب احتیاط را در پیش گرفته اند !
در روز جمعه هفدهم فوریه ، در محل وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا ، خانم هیلاری کلینتون و خانم کاترین اشتون ، در این رابطه ملاقات حضوری داشتند ؛ تا در اطراف پیشنها سعید جلیلی مبنی براعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات به گفتگو نشستند . بعد از پایان جلسه ، خانم کلینتون به خبرنگاران گفت که این اقدام ایران را یک گام مهم می داند ، وجامعه بین المللی انتظار دارد ایران نشان بدهد ، که آماده است تا به شیوه ای جدی و سازنده پشت میز مذاکرات بنشیند !
خانم کلینتون همچنین ادامه داد ، اگر قرار باشد که قدرتهای بزرگ مذاکره با ایران را از سر بگیرند ؟ بحثها باید کوششی مداوم و پیگیر باشند ؛ تا نتیجه ای به بار بیاورند .
خانم اشتون هم در این مورد گفته ، که نامه سرپرست تیم مذاکره کننده ایران ( سعید جلیلی ) بالقوه اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ، برای ادامه مذاکرات را نشان می دهد . اما هر دو نفر آنها ( کلینتون و اشتون ) ، تلویحا به این موضوع اشاره نموده اند ؛ که در باره پیشنهاد رژیم اسلامی برای ادامه مذاکرات ، مایلند که جانب احتیاط را نیز حفظ بنمایند !
ظاهرا حق هم دارند ، چون مسؤلان حکومت اسلامی ، سابقه خوبی برای حضور دائمی و مثبت در مذاکرات قبلی را نداشته اند . پس اکنون بجا خواهد بود اگر کشورهای گروه ۱+۵ ، با تردید به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ، برای ادامه دادن به مذاکرات مربوط به فعالیت های هسته ای آنها بنگرند .
آنچه که مسلم است ، گروه ۱+۵ ، از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی ، که نمایندگانش این اواخر بازدیدی از تأسیسات هسته ای ایران داشته اند ؛ به شواهدی دست یافته اند که رژیم ایران مشغول انجام دادن کارهائی است ؛ که تا بتواند به سلاحهای اتمی دست بیابد !
احتیاط نمودن سیاستمداران گروه مورد نظر ، ایجاب می کند که آنها تا رسیدن به یک اطمینان ضمنی از عملکردهای جمهوری اسلامی ، در ارتباط با فعالیت های اتمی ایشان ، نتوانند به پیشنهاد رژیم ایران که توسط سعید جلیلی مطرح کرده اند پاسخ مثبت بدهند .
ناگفته پیداست ، که تا این زمان آنها در انتظار همکاری رژیم برای پذیرفتن دیدگاههای آژانس و سران گروه بوده اند ؛ اما ظاهرا از این پس ، حاکمیت جمهوری اسلامی است که باید تا برطرف شدن گمان گروه و آژانس ، برای اعلام آمادگی شان جهت ادامه نشستهای مربوطه ، با تیم مذاکره کننده جمهوری آخوندی ، در انتظار تصمیم ایشان بنشینند !
ولی با توجه به موضوع تحریمها ، و نیز احتمال حملات نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل به ایران ، میان منتظر بودنهای آنها و سماق مکیدنهای جمهوری اسلامی ، تفاوت از زمین تا آسمان است !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر