۱۳۹۰ بهمن ۱۲, چهارشنبه

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی ایران دی ماه ۱۳۹۰


 در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در دیماه سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:

۱ دی ماه: طی روزهای گذشته یک دانشجوی بهایی به نام «درسا الله وردی» ورودی سال ۹۰ که در حال تحصیل در رشته مهندسی مکانیک ماشین آلات کشاورزی بود به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه اخراج شد.
۷ دی ماه: حکم ۵ سال حبس تعزیری «وحید محمودی» یکی از مسئولین مؤسسه علمی آزاد (دانشگاه مجازی بهاییان ایران) در دادگاه تجدید به ۶ ماه حبس تعزیری و ۴ سال و نیم حبس تعلیقی تبدیل شد.
۹ دی ماه: ماموران امنیتی، بهاییانی را که در محله بیست و دو بهمن ساری به منزل یکی از شهروندان بهایی برای شرکت درجلسه مذهبی (ضیافت) می رفتند زیر نظرگرفته و از ایشان فیلمبرداری کردند.
۱۰ دی ماه: یک دانشجوی بهایی به نام «شکوفه مودی» ورودی سال ۹۰ که در دانشگاه زاهدان مشغول تحصیل بود طی نامه ای از معاونت آموزشی دانشگاه به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از تحصیل محروم شد.
۱۲ دی ماه: طی روزهای گذشته ماموران امنیتی شهر ساری به محل کسب سه شهروند بهایی به نام های عارف گلی، ارسطو نوبخت و علی بابا نوبخت مراجعه کرده و پس از بازجویی محل را ترک نمودند.
- در طی هفته های گذشته تعدادی از شهروندان بهایی رشت به اداره اطلاعات احضار و پس از بازجویی آزاد شدند این احضارها ابتدا جهت رفع نقص پرونده سیم کارت ها صورت گرفت و دو هفته بعد از احضار اول به اداره اطلاعات احضار شدند.
۱۵ دی ماه: محل کسب یک شهروند بهایی ساکن ساری به نام «آرمان صفایی» توسط اداره اماکن پلمپ و لپ تاب وی را که حاوی حسابهای مغازه بوده را نیز ضبط نمودند.
۱۶ دی ماه: ماموران امنیتی شهر کرمان به یکی از جلسات مذهبی بهاییان مراجعه کرده و ضمن فیلمبرداری از حضار، صاحبخانه (بختیار راسخی) و همسرش (فرحناز نعیمی) و دخترشان (فرین راسخی) را بازداشت نمودند.
- رئیس دادگستری استان یزد – غلامحسین حیدری – از اختصاص شعب ویژه ای در دادسرا، محاکم بدوی و تجدید نظر برای برخورد با پرونده های مربوط به بهاییان خبر داد.
۱۷ دی ماه: مسئولین قبرستان وادی رحمت تبریز از دفن یک شهروند بهایی به نام «محمد حسین برقی» ممانعت بعمل آورده و خواستار دفن مرحوم در شهر دیگری شدند.
۱۸ دی ماه: وحید محمودی پس از ۷ ماه بازداشت از زندان رجایی شهر آزاد شد.
۲۰ دی ماه: «شروین فلاح» دانشجوی بهایی رشته مهندسی تکنولوژی معماری دانشگاه دارالفنون بجنورد هنگام امتحان پایان ترم بطور شفاهی دلیل اعتقاد به ائین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
۲۲ دی ماه: جامعه بهایی اعلام کرد طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۷۰ درصد محل های کسب بهاییان در ساری و قائم شهر و تعدادی محل کسب در گرگان و گنبد مورد بازرسی قرار گرفت حتی منازل بهاییانی که در منزل کار می کنند و در بعضی موارد بیش از دو سال از تعطیلی مغازه هایشان گذشته را هم بازرسی می کنند.
۲۴ دی ماه: مسئولین زندان ساری به بهانه های مختلف از دادن مرخصی به «هوشنگ فنائیان» زندانی بهایی که از سلامت جسمانی مساعدی برخوردار نیست، خودداری می کنند. نامبرده به تازگی دچار سنگ کلیه شده که پس از دفع سنگ و بدون اطلاع خانواده برای مدت کوتاهی به بیمارستان منتقل می کنند.
۲۷ د ی ماه: دو شهروند بهایی ساکن تهران به نام های «شاهرخ طائف» و «فواد خانجانی» که پیش از این به ۴ سال حبس تعزیری مکوم شده بودند برای گذراندن دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شدند.
۲۸ دی ماه: «سما نورانی» زندانی بهایی بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه چند زندانی سیاسی عقیدتی دیگر بند ۳۵۰ به دادسرای شهید مقدسی اوین منتقل شد و در مورد پرونده جدیدش مورد بازجویی قرار گرفت پرونده جدید نامبرده در رابطه با بیانیه ایست که سما نورانی و دو نفر دیگر از زندانیان در ۲۶ مردادماه سال جاری در حمایت از نسرین ستوده نوشته بوده اند.
۲۹ دی ماه: دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم بدوی شش نفر از مسئولان مؤسسه علمی ازاد (دانشگاه مجازی بهاییان ایران) را تایید کرد طبق حکم بدوی و تجدیدنظر این شهروندان بهایی که در زندان رجایی شهر و بند زنان اوین محبوس هستند بدین صورت صادر شد:
کامران مرتضایی به ۵ سال حبس تعزیری و نوشین خادم، رامین زیبایی، محمود بادوام، ریاض سبحانی و فرهاد صدقی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
- جامعه بهایی اعلام کرد دولت دعوی مالکیت زمین گورستان بهاییان در سنندج را کرده با آنکه هجده سال پیش این زمین برای دفن اموات از طرف مقامات دولت به بهاییان واگذار شده بوده و سند آن نیز به ایشان تحویل داده شده است.
۳۰ دی ماه: در طی ماه جاری پنج شهروند بهایی ساکن سمنان بطور پی در پی از صبح تا بعدازظهر به اداره اطلاعات احضار که بعضی از این بازجوئیها تا مرحله دادگاه و اعلام حکم هم پیش رفت اسامی سه نفر از این شهروندان بهایی عبارتست از عرفان احسانی، انیسا فنائیان و سپهر سبحانی.
قابل ذکر است سپهر سبحانی به یک سال حبس تعزیری، لغو جواز و ۵ سال محرومیت از کسب محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر