۱۳۹۱ بهمن ۱۴, شنبه

دانشمند جوان ایرانی محبوس در زندان اوین


با گذشت دو سال از حبس امید کوکبی دانشمند جوان ایرانی محبوس در زندان اوین اما فشارهای بازجویان برای متقاعد کردن وی برای همکاری با آن‌ها همچنان ادامه دارد.
امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه آستین تگزاس آمریکاست که در بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به اتهام ارتباط با دول متخاصم مدت ۳۶ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی و از آن زمان تاکنون در بند ۳۵۰ زندان به سر می‌برد.
بنا به گزارش تارنمای جرس، امید کوکبی طی ماههای اخیر کاهش وزن زیادی داشته است و همچنان در مقابل این فشارهای بازجویان مقاومت می‌کند. او نه تنها در این مدت یک روز هم مرخصی نداشته بلکه از ملاقات با وکیل خود نیز محروم است.
نکته قابل تامل در روند رسیدگی به پرونده دکتر امید کوکبی این است که وی پس از پانزده ماه بلاتکلیفی در زندان در روز یکشنبه ۲۴/۲/۱۳۹۱ به دستور قاضی صلواتی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار و حکم ده سال حبس تعزیری به اتهام ارتباط با دولت متخاصم آمریکا (کشوری که این دانشجوی دکترا در آن مشغول به تحصیل بوده است) به وی ابلاغ می‌شود.
در حالی که تاریخ صدور حکم ۱۳/۱۲/۹۰ (یعنی‌‌ همان روز برگزاری آخرین جلسه دادگاه در سال گذشته) درج شده است و ابلاغ رای به مدت دو ماه و اندی به تاخیر افتاده بود تا همزمان با برگزاری دادگاه سیزده متهم جاسوسی برای اسراییل، به دستور قاضی صلواتی به دادگاه برده و با اجبار در جلسه دادگاه شرکت داده شده و سپس مفاد حکم به وی ابلاغ می‌شود.
چندی پیش نیز دکترامید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای لیزر از دانشگاه آستین تگزاس به اتهام تحصیل مال از طریق نا‌مشروع از سوی شعبه ۱۰۵۷دادگاه عمومی تهران به ۹۱ روز حبس محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر