۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

تداوم نگهداری هوشنگ رضایی در بند ۲۰۹ زندان اوین


باگذشت ۹ روز از انتقال ناگهانی هوشنگ رضایی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به بند ۲۰۹ زندان اوین از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران ، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده این زندانی اعلام کردند به دلیل کهولت سن قادر به پیگیری وضعیت وی در تهران نیستند.
این زندانی سیاسی که در سال ۸۹ بازداشت و به اعدام محکوم شده است از پنجم تیر ماه به صورت ناگهانی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و در انفرادی بسر می‌برد.
خانواده وی می‌گویند هوشنگ رضایی در کلیه مراحل دادرسی و صدور حکم از حق داشتن وکیل محروم بوده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    ماده ۳۱ کنوانسیون حقوق زندانیان: تنبیه و شکنجه بدنی، قرار دادن زندانی در سلول تاریک و یا هرگونه مجازات بیرحمانه، غیرانسانی و اهانت آمیز تحت هر شرایطی ممنوع است و باید به طور کامل از لیست مجازات و تنبیه برای جرائم انضباطی خارج شود.
•    بند ۱ ماده ۱۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: در باره کلیه افرادی که از آزادی خود محروم شده‌اند باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص انسان رفتار کرد.
•    ماده ۷ قطعنامه اصول اساسی رفتار با زندانیان: تلاش‌ها در جهت حذف حبس انفرادی به عنوان مجازات، یا در جهت محدود کردن استفاده از آن، باید انجام و تشویق شود.
•    اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی: در همه دادگاه‏‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایندو اگر توانای انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.
•    بخش ب و د بند ۳ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی:هر کس به ارتکاب جرمی متهم می‌شود باید وقت و تسهیلات کافی برای تهیه دفاع از خود و ارتباط با وکیل منتخب خود داشته باشد و در محاکمه حاضر بشود و شخصاً یا بوسیله وکیل منتخب خود از خود دفاع کند و در صورتی که وکیل نداشته باشد حق داشتن یک وکیل به او اطلاع داده شود و در مواردی که مصالح دادگستری اقتضاء نماید از طرف دادگاه راُساً برای او وکیلی تعیین بشود که در صورت عجز او از پرداخت حق الوکاله هزینه‌ای نخواهد داشت.
•    ماده ۱۸۷ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: وکلای دادگستری در صورت داشتن وکالتنامه رسمی برای حفظ حقوق موکل خود می‌‏توانند با اخذ مجوز کتبی از قاضی مربوط یا قاضی ناظر در ساعت‏های اداری به زندان مراجعه و با ارایه وکالتنامه رسمی به رییس زندان، در صورت امکان در اتاق مخصوص و مجزی از اتاق ملاقات عمومی با موکلان خود ملاقات نمایند و در صورت ممنوع‏الملاقات بودن محکوم، ملاقات با نظر مقام‏های قضایی مربوط انجام می‌‎گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر