۱۳۹۱ تیر ۱۴, چهارشنبه

گزارشی از برخورد مسئولین دانشکده اقتصاد شهید بهشتی با دانشجویان


 بر پایه آخرین گزارشات رسیده در روزهای اخیر هم زمان با شروع ترم تابستانی، برخوردهای با دانشجویان دانشکده اقتصاد شهید بهشتی توسط کمیته انضباطی این دانشگاه شدت گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران ، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر مهرزاد مسئول کمیته انضباطی این دانشگاه به بهانه‌های واهی مانند ارتباط دختر و پسر و بدحجابی، استعمال دخانیات و یا حضور در فیسبوک (به دلیل داشتن تصاویر شخصی برخلاف شئونات) با همکاری محمدحسین مطهری مسئول بسیج دانشکده اقتصاد اقدام به برخورد و تهدید دانشجویان این دانشکده کرده است و ۵ نفر از دانشجویان این دانشکده نیز به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.
در این میان در مورد پرونده دو دانشجوی دختر این دانشکده که به دلیل بدحجابی و تصاویر فیس بوک از تحصیل معلق شده بودند هنوز تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است که با توجه به سوابق صدور حکم در کمیته انضباطی این دانشگاه احتمال صدور احکام محرومیت از تحصیل برای ایشان دور از انتظار نیست.
گفتنی است پیش از این نیز همزمان با اخراج و محرومیت از تحصیل فرشید عبدی فرد دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد و تعطیلی انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد، کمیته انضباطی دانشگاه بهشتی اقدام به احضار حدود ۱۰ نفر از فعالین دانشکده اقتصاد و تهدید ایشان برای عدم دست زدن به اعتراض کرده بود.
بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر