۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

جمعی از روزنامه نگاران در تهران بازداشت شدند

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می گوید که اتهام روزنامه نگاران بازداشت شده در تهران «مطبوعاتی» نیست. 

به گزارش رادیو فردا، او افزود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی موضوع است و بعد از جمع‌آوری اطلاعات، زوایای این موضوع مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

خبرگزاری فارس با اعلام خبر بازداشت روزنامه نگاران نوشت: تعدادی از فعالان رسانه ای که آنها را نزدیک به جریان فتنه و ضد انقلاب نامید، ‌ با حکم قضایی بازداشت شدند. 

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در عین حال در بخش «زمزمه های» خود نوشت: یکی از دلایل بازداشت این روزنامه نگاران «ارتباط گیری با رسانه‌های بیگانه و تلاش برای شرکت در بخش آموزش خبرنگاری، عکاسی، نحوه فیلمبرداری با موبایل از زوایای گوناگون و چگونگی مونتاژ تصاویر و ارسال به بی بی سی بوده است.» 

منابع مختلف از بازداشت ساسان آقایی، نسرین تخیری، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک، جواد دلیری، پژمان موسوی، احسان مازندرانی، مطهره شفیعی، پوریا عالمی، نزهت امیرآبادیان، میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی و صدرا محقق خبر می دهند. 

دستگیری شمار زیادی از روزنامه نگاران در تهران در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته محسنی اژه ای به شکلی تحویلی خبر از بازداشت روزنامه نگاران داده بود. 

وی در کنفرانس خبری هفته گذشته گفته بود: «برخی افراد از یک طرف در نشریات خودمان کار می کنند و از طرف دیگر با بیرون از کشور در ارتباطند.» 

وی افزود: «ما اطلاعات و منابع موثقی داریم که برخی افراد از یک طرف در نشریات خودمان کار می کنند و از طرف دیگر با بیرون در ارتباط هستند حال اگر با این فرد برخورد کنیم در بوق می کنند که فلان روزنامه نگار را دستگیر کردند». 

در سال‌های اخیر، ‌ دهها روزنامه نگار به اتهام‌های امنیتی بازداشت و زندانی شده اند. از جمله این روزنامه نگاران، ‌ کیوان صمیمی و ‌عیسی سحرخیز هستند. 

بازداشت ۱۲ روزنامه نگار ایرانی در رسانه های جهان بازتاب داشته است. از جمله روزنامه گاردین، خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و آلمان و شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» در گزارش هایی به این موضوع پرداخته اند. 

همچنین سازمان اطلاع رسانی و امنیت خبرنگاران ایتالیا در این مورد بیانیه ای منتشر کرده و از اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران خواسته است تا برای دفاع از روزنامه نگاران بازداشت شده در ایران اقدام کند. 

همزمان با بازداشت این روزنامه نگاران، ‌ برخی گزارش ها حاکی از مسدود شدن سایت های تابناک و‌ بازتاب است. 

جمهوری اسلامی ایران یکی از بدترین رتبه ها را در زمینه بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران در جهان دارد و بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، «سال‌هاست که سرکوب و تحقیر مداوم روزنامه‌نگاران به فرهنگ سیاسی حاکمیت تبدیل شده است و ادامه حیات این رژیم بسته به سرکوب رسانه‌هاست.» 

این سازمان، ایران را بزرگترین زندان خاورمیانه و یکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر