۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۹, جمعه

نشریه دانشجویی "صبح فردا" توقیف شد


معاون فرهنگی دانشگاه تهران از توقيف نشريه دانشجويی "صبح فردا" اين دانشگاه به دليل انتشار مقاله‌ای که گفته می‌شود از شاهين نجفی حمايت کرده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری نيمه‌دولتی فارس، عبدالرضا سيف، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در مورد اين نشريه دانشجويی گفت: "بلافاصله پس از انتشار نشريه «صبح فردا»، امتياز اين نشريه تعليق شد و مدير مسئول، سردبير و نويسنده اين نشريه به کميته انضباطی معرفی شدند."
وی که تيراژ اين نشريه را ۱۰۰ تا ۱۵۰ نسخه‌ اعلام کرد، افزود: "طبق قانون می‌بايست يک نسخه از نشريات برای رئيس دانشکده يا معاون دانشجويی ارسال شود که پس از دريافت اين نشريه توسط معاون فرهنگی و مشاهده مطلب مسئله‌دار در آن، سريعأ اين موضوع گزارش شد و پس از آن سريع اين نشريه که تنها چند نسخه از آن در دانشگاه توزيع شده بود، جمع‌آوری شد."
به‌نوشته تارنمای "بازتاب" مقاله نشريه دانشجويی "صبح فردا" با عنوان "آدم می‌کشم، پس هستم"، ضمن آوردن بندهايی از بيانيه حقوق بشر، بدون آوردن نام، به صدور حکم فتوا عليه "خواننده توهين‌کننده"، "حمله" کرده بود و به کسانی که "آزادی بيان را متفاوت با آزادی توهين می‌دانند" تاخته بود.
اشاره تارنمای "بازتاب" به جنجال‌هايی است که پس از انتشار ترانه "نقی" ساخته شاهين نجفی در محافل ايرانی رخ داد و چند تن از مراجع دينی شيعه، از جمله آيت‌الله صافی گلپايگانی، آيت‌الله مکارم شيرازی، آيت‌الله حسين نوری همدانی و آيت‌الله جعفر سبحانی عليه شاهين نجفی حکم فتوا صادر کردند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر